سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماینر چیست

امید بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین به هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) به عنوان عاملی که می‌تواندقیمت بیت کوین را افزایش دهد، روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود. با این حال اگر از بالاتر به موضوع نگاه کنیم، شاید مسائل مهم‌تری وجود داشته باشد، مخصوصا درباره ماینینگ بیت کوین.

به گزارش بیتکوینیست، هر لحظه به هاوینگ بیت کوین که انتظار می‌رود در تاریخ 14 می 2020 (25 اردیبهشت 99) رخ دهد، نزدیک‌تر می‌شویم. رویدادی که طبق پیش‌بینی‌ها روی بیت کوین تاثیرات زیادی می‌گذارد که از جمله‌‌ آن‌ها می‌توان به کاهش تورم بیت کوین، یعنی کاهش تعداد واحدهایی که هر روز استخراج می‌شوند، اشاره کرد.

140 روز تا هاوینگ

بسیاری از افراد انتظار دارند که قیمت قبل از این رویداد رشد شدیدی داشته باشد، همانطور که در هاوینگ بیت شاهدش بودیم. اما طبق مقاله‌ای که توسط بنیاد Longhash منتشر شده است، شاید این چنین نشود.

با بررسی تحرکات قبلی قیمت بیت کوین مشخص می‌شود که این ارز دیجیتال حدود 6 ماه پس از هاوینگ قبلی (2016) رشد قیمت خود را آغاز کرده و یک سال بعد (2017) به اوج قیمتش رسیده است.

در هاوینگ‌های قبلی بیت کوین در 2012 و 2016، بیت کوین در همان سال به اوج قیمت خود نرسیده بود، بلکه در سال‌های بعدش قیمت رشد شدیدی داشته که آخرین بار به 2017 باز می‌گردد.

در ادامه این گزارش آمده است: شواهد کافی وجود ندارد که هاوینگ سال 2012 باعث رشد شدید قیمت در سال 2013 شده باشد یا اینکه علت صعود شدید قیمت‌ها در 2017 به خاطر هاوینگ 2016 بوده باشد چون در سال 2017 یکی از دلایل اصلی رشد قیمت حباب و رونق ICO‌ها بود.

بعد از هاوینگ بعدی در سال 2020 هزینه استخراج یک بیت کوین افزایش می‌یابد اما ممکن است نسبت به هزینه‌ها قیمت بیت کوین رشد نکند. در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی روی ماینینگ شده است که آن را می‌توان از هش ریت شبکه بیت کوین متوجه شد. قدرت پردازش شبکه بیت کوین چند روز پیش به بالاترین میزان خود در رقم 111 اگزاهش بر ثانیه رسید.


نمودار رشد هش ریت شبکه بیت کوین

استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته ماینینگ و گسترش بیشتر این صنعت در سراسر چین بدون شک باعث چنین رشدی در هش ریت شبکه بیت کوین شده است. همچنین اخیرا گزارش شد که ماینرهای چین دو سوم قدرت پردازش شبکه بیت کوین را در اختیار دارند. استان‌هایی مانند سیچوان به تنهایی بیش از نیمی از قدرت استخراج بیت کوین را تصاحب کرده‌اند.

ماینینگی که سود ندارد

ماینر چیست!ایا در سال 2020 سودی دارد!اگر هش ریت همینطور به پیشروی خود به سمت سطوح بالا ادامه دهد اما قیمت بیت کوین در سطوح فعلی بماند، بعد از هاوینگ سود استخراج می‌تواند به حدی کاهش یابد که از زمان سقوط سال گذشته قیمت به 3,500 دلار بی سابقه است. این می‌تواند به تولیدکنندگان بزرگ دستگاه‌های استخراج مثل بیت مین و کنان (Cannan) فشار بیاورد.

شرکت کنان اخیرا شاهد سقوط 40 درصدی سهامش بعد از عرضه اولیه آن در نوامبر 2019 بوده است. بیت مین هم با توجه به مشکلات مدیریتی، در حال حاضر وضعیت بدی را تجربه می‌کند.

اگر رشد قیمت هاوینگ نتواند دِین خود را به صنعت ماینینگ ادا کند، ممکن است سال 2020 سال دردناک‌تری برای بیت کوین باشد.

آیا با هاوینگ بیت کوین قیمت رشد شدیدی را تجربه خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یک تریدر کهنه‌کار معتقد استبیت کوین سال آینده با یک ضربه دیگر بر آلت کوین‌ها، تسلط خود بر بازار ارزهای دیجیتال را افزایش خواهد داد. آلت کوین‌ اصطلاحی است که به ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین گفته می‌شود.

به گزارش کوین تلگراف، تون ویز (Tone Vays)، در آخرین قسمت از سری ویدیوهای «معامله بیت کوین» در یوتیوب گفت معامله‌گران آلت کوین‌ها در سال 2020 با شرایط سخت‌تری مواجه خواهند شد. او گفت:

یکی از پیش‌بینی‌های من برای سال 2020 این است که سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال به 85 درصد خواهد رسید.

ویز در ادامه توضیح داد بیت کوین با تقویت موقعیت خود در بازار می‌تواند موفقیت‌های خود در سال جاری را تضمین کند. در حال حاضر سهم بیت کوین از بازار حدود 69 درصد است، این عدد در ابتدای سال 51 درصد بود. سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال نسبت به ژانویه 2018 (دی ماه 1396) 87 درصد افزایش یافته است.

از نظر تون ویز، این عدد می‌تواند بیشتر از این گسترش یابد تا جایی که بیت کوین سهم سایر آلت کوین‌ها از بازار را غصب کند:

من فکر می‌کنم همانطور که سهم بازار از بیت کوین در سال 2019 از 50 به 70 درصد رسید، دوباره با یک جهش دیگر 10 الی 15 درصد رشد خواهد کرد و با گرفتن سهم سایر کوین‌های بی‌ارزش تا 90 الی 95 درصد و نهایتاً تا 98 درصد خواهد رسید.

عامل اساسی موفقیت بیت کوین می‌تواند قدرت نرخ هش  شبکه باشد. از زمانی که بیت کوین در دسامبر 2017 به بالاترین قیمت خود رسید، نرخ هش شبکه 800 درصد افزایش یافته است. چیزی که ویز آن را «باور نکردنی» توصیف می‌کند.

نرخ هش به کل قدرت محاسباتی گفته می‌شود که ماینرها برای اعتبارسنجی بلاک چینِ بیت کوین در اختیار شبکه قرار می‌دهند. علی‌رغم پایین آمدن قیمت‌ها، علاقه و رقابت بین ماینرها در حال گسترش است و این باعث امن‌تر شدن شبکه خواهد شد. ویز در این مورد می‌گوید:

یک شت کوین به من نشان دهید که چنین پیشرفتی در هش ریتش اتفاق بیفتد.

ویز که به متقاعد نشدنش در مورد نقش بالقوه آلت‌ کوین‌ها معروف است، معتقد است شبکه جانبی لیکوئید بیت کوین در نهایت می‌تواند باعث نابودی رقبا شود. شبکه جانبی لیکوئید بیت کوین باعث سریع‌تر شدن تراکنش‌ها می‌شود و در شبکه لایتینگ کاربرد دارد.

در این مورد و در بین 20 ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارز بازار، می‌توان به طور خاص از ارزهایی ماننداتریوم،  اباس وکاردانو نام برد که پلتفرم‌های خود را در اختیار سایر آلت کوین‌ها می‌گذارند.

ویز هیچگاه چشم‌انداز روشن خود در مورد قیمت بیت کوین را بیان نکرده است. اما در پاسخ به پیش‌بینی تیم دریپر که اخیراً در مصاحبه‌‌ای گفته بود قیمت بیت کوین به 250,000 دلار خواهد رسید، گفت چنین پیش‌بینی‌های صعودی باعث می‌شود بیشتر به روند نزولی معتقد باشد.

او روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه رسانه‌ای ارز دیجیتال BlockTV گفت قیمت 50,000 برای سال 2023 منطقی‌تر به نظر می‌رسد.